100 éves a magyar elektromos buszozás
Bár a villanybuszt sokan egy újkeletű találmánynak gondolják, ez nem egészen így van. Az elektromos buszok hazánkban már 100 évvel ezelőtt is rótták az utakat, hiszen a 20. század elején is volt villanybusz Budapesten.
A magyarországi elektromos autóbusz-közlekedés tehát több mint 100 éves múltra tekint vissza. A magyar fővárosban az első elektromos busz 1915-ben állt forgalomba – tudtuk meg az alapjarat.hu-ról.
Az első hazai villanybusz
Austro-Daimler-Tudor Budapesten | Fotó: MMKM
Az emeletes Austro-Daimler-Tudor összesen 30 embert szállíthatott, végsebessége 20 km/óra volt, de azt többnyire el sem érte.
A busz csak Pesten járt, mivel a Lánchídon lévő emelkedőt nem bírta volna ki. Már az is komoly problémákat okozott az üzemeltetésében, ha egy rendőr közúti ellenőrzés miatt megállította, hiszen ilyenkor sok esetben már nem bírt újra elindulni.
A nehézségek ellenére a háború okozta benzinhiány miatt összesen hat darabot szereztek be a favázas villanybuszokból. A húszas-harmincas években még modernebb járművekkel is folytatták a beszerzést, ekkor a londoni gyártású AEC típusból vásárolt Budapest. Az újabb busz már 35 km/órás sebességre volt képes, fúvott abroncsokkal rendelkezett és 52 főre nőtt a szállítási kapacitása.
A sebességnövekedést ki is tudták használni, ugyanis a harmincas évek elején bevezették a KRESZ-t, a belügyminisztérium pedig a buszok korábbi 12 km/órás megengedett maximális sebességét 40 km/órára emelte. A Tudorok ezt már nem élték meg, mert 1929-ben minden emeletes buszt kivontak a forgalomból, az AEC-ket pedig egyszintesre építették át.
A villanybuszok ismét hódítanak!
A villanybuszok karrierje 1936-ban ért véget, majd csak 80 évvel később tértek újra vissza az utakra.
2016-ban 20 darabos flottát vásárolt a BKV a Modulo Medio Electric típusú elektromos buszokból. A villanybuszokkal a legfőbb cél az volt, hogy támogatást biztosítson a leginkább szennyező járművek forgalomból való mielőbbi kivonásához, ezáltal javítva a városok életminőségét.
Az új elektromos buszokból egyre többel találkozni a magyar városokban, melyektől a környezeti előrelépés mellett, megújulást és hatékonyság növekedést várnak.
Az elektromos buszok piaca felívelőben van, várhatóan a következő években egyre több villanybusszal találhatjuk szembe magunkat.